onsdag 16 juli 2008

Idétorka?

Inte semester? Och i behov av kreativitet, nya lösningar på problem? Dagens heta tips är att pysa över till närmaste bollhav. Det funkar. Jag lovar!

tisdag 15 juli 2008

Att cykla 2.0

I inlägget "Tandemsemester" skev jag att jag skulle utforska "Vad tandemcykeln kan lära oss om Web 2.0 och Sociala Medier". Nu är tandem-resan genomförd och jag något klokare. Bloggfrågeställningen kommer dock att bli något omtwistad. Den som läser får se :)


Att cykla ensam

Att cykla är definitivt ett underskattat nöje. Dessutom är det ett mycket miljövänligt sådant. Jag väljer att jämföra den "vanliga" cykeln med den klassiska hemisdan 1.0.




Att cykla 2.0

Tandem-hojen erbjuder en smartare lösning för kommunikation och upplevelse än den "vanliga" cykeln. Under hela färden kan dess utövare dela tankar och upplevelser - man utsätts för samma "oj, där höll vi på att köra i diket" eller "Oh no, jag tror att vi kan ha fått punka" osv.

Likt bloggen (och web 2.0), erbjuder tandemcykeln möjligheter till förstärkt interaktion, konversation och relation. 



Kommentarer från min 2-dagars tandemresa

Nu äntligen till det vackra med tandemcykling!

Till min förvåning (faktiskt), sprider man som tandemcyklist glädje omkring sig. Folk stannar upp, tittar och ler. Många kommer dessutom fram och pratar.

“Oj, det där ser kul ut. Är det inte svårt att cykla?" eller "Får man prova?"

Under mina två dagar på hjul, träffade jag och min medpassagerare väldigt många intressanta människor. Vår dubbel-hoj rev de “sociala murar” som annars existerar IRW. Plötsligt helt ok att söka kontkat med “främmande människor”

Samma sak upplever jag på nätet. Inom sfären för sociala medier, söker människor med gemensamma intressen kontakt. Inga konstigheter. Kommentarer på bloggar, dialog i sociala nätverk osv. Speciellt nischade nätverk erbjuder en möjlighet att komma i kontakt med likasinnade på ett nytt sätt.

Sociala medier och tandem har alltså en hel del gemensamt. Nämligen det "o-svenska" mötet mellan människor!

Bonusmaterial (till andra tandem-fantaster :)

På Facebook hittar jag den optimala gruppen:  "Tandem till EM". Gruppen är skapad av Jörgen och Erik som cyklade tandemcykel ner till VM i Österrike.






måndag 14 juli 2008

This is Tags

Back in blogg-business och jag återupptar skrivandet med att berätta vad smarta Anders Facebookade till mig:

"Det hemliga projektet är klart att testas nu. Kolla in det på www.thisistags.com. Finns en del buggar kvar och hör gärna av dig med synpunkter på vad som kan göras annorlunda."

"Tags is a tool for tagging the Internet, a tool for a new kind of online communication."



Nu ska det testas!!!

fredag 27 juni 2008

Tandemsemester

Idag tar jag, och "En timme" semester i två veckor. Ledigheten kommer att inledas (och firas) med att åka tandemcykel


Min förhoppning är att komma tillbaks med en uppsjö nya insikter, samt ett inlägg som förklarar vad just tandemcykeln kan lära oss om Web 2.0 & sociala medier (förutsatt att mina misstankar kring likheter visar sig vara "sanna". Ännu för tidigt för en icke-erfaren-tandem-cyklare att uttala sig om saken.....).


Glad sommar!

/ En timme

torsdag 26 juni 2008

Bidrag till FRA-debatten

Människans fem sinnen på nätet

I årskurs fem fick vi lära oss att människan har fem sinnen: Synen, lukten, smaken, känseln & hörseln (bilden nedan presenterar ett ”bonus-sinne”, nämligen balansen).


Vi människor påstår ofta att vi fattar beslut baserat på en "positiv magkänsla". Givetvis är magen inte det organ som tillför ”värde/information” till våra beslutsprocesser. Snarare:

Beslut = den ackumulerade upplevelsen av våra fem sinnen.

(Självfallet spelar konstnadsbild, tidigare erfarenheter osv in i beslustsprocessen, men vi utesluter dessa faktorer för en stund).

Webben

Webben är på många sätt briljant vad det gäller förmedling av information. Dock kan vi ganska enkelt konstatera att nätet (idag) endast möjliggör flörtande med 2/5 av människans sinnen, till skillnad mot en 100%-ig stimulans IRL.

Vår webbpallett består alltså utav: Syn och hörsel.



"Traditionell handel" kontra e-handel

Nu över till självklarheter vilka jag illustrerar med hjälp av Calle som behöver en ny T-shirt.

Calle besöker fysisk butik
Calle går in i den trendiga modebutiken där han möts av hipp musik, doft av nystädat, snygg personal (& snygga T-shirts givetvis). Calle känner på plaggen för att avgöra dess kvalitet. Calle kommer troligtvis inte att använda sig av sin tunga (smak) för att fatta sitt köpebeslut (även om han teoretiskt sett har möjlighet till detta).


Calle besöker nätbutik

Calle surfar in i den coola nätbutiken. Han möts utav ball musik och snygga bilder. Bilderna och musiken leker med Calles associationsförmåga och förmedlar en känsla. Dock endast via syn och hörsel.


Ni hajar!

Nu till den utvigade modellen för människans nätbaserade sinnesorgan

Baserat på nätets natur och människors beteende i den virtuella världen, kommer kan vi konstatera att rationella faktorer spelar en större roll då vi fattar beslut. Vi har en större möjlighet att jämföra ”hård” fakta.

Mitt förslag är att vi nu skapar en ny lista för människans sinnesorgan på nätet. Nämligen:

1. Se
2. Höra
3. Söka
4. Finna
5. Utvärdera

Nu har vi e-handlare lite fler sinnesorgan att flörta med!



(& GB, jag ger er en inlänk som tack för lånet av glassmannen. Ok?).

onsdag 25 juni 2008

Oscar Wilde testar Google

Jag har tidigare citerat Oscar Wilde i denna blogg. Nu tänkte jag, tillsammans med Oscar, testa Google Translate!


Bild.

Citat 1

Oscar: "The valute of an idea has nothing to do with the sincerity of the man who expresses it"



Google: "Värdet av en idé har inget att göra med uppriktigheten av mannen som uttrycker det".



Citat 2

Oscar: "In old days men had the rack. Now they have the Press."



Google: "I gamla dagar män hade rack. Nu har de pressen."



Citat 3

Oscar: "If you pretend to be good, the world takes you very seriously. If you pretend to be bad, it doesn't. Such is the astounding stupidity of optimism".



Google: "Om du låtsas vara god, världen tar dig på största allvar. Om du låtsas vara dålig, det gör det inte. Det är häpnadsväckande dumhet optimism."