torsdag 24 april 2008

Filosofering kring AdWords

Google AdWords och Analytics gör mig sällan förvånad. De rapporter jag analyserar följer logiska mönster som jag kan acceptera. På kampanjnivå förstår jag varför vissa strategier faller i bättre jord än andra. Då det gäller enstaka nyckelord finner jag sällan några stora överraskningar.

Resultatet blir att jag kapar och omarbetar delar av kampanjer. Jag stryker det som konverterar sämre, trots låg CPC. Killing-keyword-darlings. Inga konstigheter. Logiskt.

DOCK har jag funnit en avvikelse i harmonin som jag inte kan acceptera.

Gåtan

Jag vägrar att tro att konverteringsgraden / CPO skulle vara mer än dubbelt så hög för det ena av dessa sökord (CPC och trafikdriv = ungefär likvärdigt).


Nr 1 = sökordet i singular, Nr 2 = sökordet i plural.

Jag kliar mig i huvudet och funderar kring vad som skiljer den Google-sökande, klänning-shoppande kvinnan från den annars så logiska och greppbara kunden!


(Trots att jag förträngt stora delar av den företagsekonomiska Statistiken 40 p, är jag tämligen söker på att resultatet är statistiskt säkerställt.)

Inga kommentarer: