onsdag 18 juni 2008

SEO-tur på Östersjön

Jag försöker bygga upp mitt liv kring en generell ”openmindedness”, grundat på övertygelsen att diversiferade sammanhang och erfarenheter föder kreativitet, insikter och energi. Jag tror på att kombinera "säkerhet" (vetande) med den "icke upptrampade vägen" (osäkerhet /nyfikenhet)!

Åka båt

I går/dag deltog jag på ett rätt märkligt evenemang där en skara människor fraktades runt på havet. Jag blev både glad och förvånad över att se PeterDisruptive.nu bland deltagarna (kanske lika förvånad som att se mig själv där ☺). It´s a small world! Jag, Peter & min vän Kjell diskuterade under denna ”trip” viktiga områden så som risktagande, lycka, drivkrafter, teknik mm.


Bild, fyrköver.

Jag tänkte i detta inlägg lyfta fram en liten del av de tankar som dök upp under samtalen med Peter och Kjell.

Tema: Tur ("good luck").


Bild, Bussbranschen.

Tur

Tur, eller kanske snarare otur, är ett fenomen som tycks ”drabba” vissa människor. Själv ställer jag mig skeptisk till begreppet. Visst händer märliga saker (som att någon vinner över 100 miljoner på Lotto). Jag skulle dock, i de flesta fall, snarare klassa fenomenet som ”otippad eller snedvriden sannolikhet”.

Tur enligt Wikipedia: "Tur kan definieras som något som händer bortom en persons kontroll."

Citat från (en för oss) okänd person: ”Ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.

Det "okända" citatet ovan finner jag mycket intressant! Jag har nu suttit på havet och klurat kring en eventuell formel för tur. Jag kan inte hävda att ekvationen på något sätt är ”vattentät” (☺), men tillräckligt givande för att offentliggöra.



Människor med en tydlig målbild som utsätter sig själva för ”relationsintensiva” sammanhang (kontaktpunkter), har en öppenhet i sin attityd samt är envisa i sin strävan mot sitt mål – kommer med stor sannolikhet att ha ”turen” på sin sida.

SEO

Nu över till SEO.


Bild.

Vad jag säger ovan är att "tur" inte styrs utav slumpen på det sätt som Wikipediaskribenten hävdar - utan snarare är ett resutat utav hårt och målmedvetet arbete. Det exakta resultatet dock inte "kontrollerbart". Endast riktning.

Kan vi då jämföra SEO (search engine optimization) med den nya definitionen för tur?

En tanke född på Östersjön.



Vidare resonemang följer (eventuellt).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, håller väl med att SEO är ungefär som din 'nya' definition av tur. Det kännetecknas nog mest av skicklighet att förstå en marknad, envishet, kontaktnät och väldigt lite av slump.

Anonym sa...

Intressant tanke, håller absolut med.
Ungefär som:
- Hur kom din sida så högt på Google?
- Det är nog lika mycket tur som sökmotoroptimering ...
Hårt och roligt jobb, med andra ord.
=)

Kristofer Mencák sa...

Hej,

Jag läste en bok av Richard Wiseman (http://tinyurl.com/272s4v) om hur man "får" tur. Din tes tycker jag tangerar i alla fall den första delen, och verkar användbar. =)

Jag tror också att man definitivt kan påverka sin egen "tur" i livet.

Här Wisemans principer i korthet.

1. Öka dina chanser
# Tursamma personer skapar möjligheter i livet, lägger märke till tillfällen som dyker upp och utnyttjar dem.
# Tursamma personer bygger upp och bibehåller starka nätverk som ger dem tur.
# Tursamma personer har en avslappnad inställning till livet.
# Tursamma personer är öppna för nya erfarenheter i livet.

2. Följ dina ingivelser
# Tursamma personer fattar kloka beslut genom att använda sin intuition och sin känsla.
# Tursamma personer lyssnar till sin "inre röst".
# Tursamma personer vidtar åtgärder för att förbättra sin intuition.

3. Förvänta dig att du skall ha tur
# Tursamma personers förväntningar på framtiden hjälper dem att uppfylla sina drömmar och nå sina mål.
# Tursamma personer förväntar sig att deras tur skall bestå även i framtiden.
# Tursamma personer försöker uppnå sina mål, även om deras möjligheter att lyckas ser ut att vara dåliga, och de framhärdar även om de skulle mötas av motgångar.
# Tursamma personer förväntar sig att deras möten med andra skall vara framgångsrika och ge dem tur.

4. Förvandla din otur till tur
# Tursamma personer kan förvandla sin otur till tur.
# Tursamma personer ser det positiva hos den otur som drabbar dem.
# Tursamma personer är övertygade om att den otur som de eventuellt drabbas av så småningom kommer att föra något gott med sig.
# Tursamma personer gräver inte ned sig i sina olyckor.
# Tursamma personer vidtar konstruktiva åtgärder för att inte råka ut för mer otur i framtiden.

Mvh,

Kristofer Mencák