söndag 4 maj 2008

Det stora hjärn-chocken...

Följande har hänt idag:

1. Jag hittar denna bild på en av mina favoritbloggar, Passionate.



2. Detta leder till att jag genast måste Googla fram någon form av "hjärn test" och finner "THE Right Brain vs Left Brain test". (Du hittar det här).



3. Right Brain v Left Brain

LEFT BRAIN FUNCTIONS
Uses logic, detail oriented , facts rule , words and language, present and past, math and science, can comprehend, knowing, acknowledges, order/pattern perception, knows object name, reality based, forms strategies, practical, safe

RIGHT BRAIN FUNCTIONS
Uses feeling, "big picture" oriented, imagination rules, symbols and images, present and future, philosophy & religion, can "get it" (i.e. meaning), believes, appreciates, spatial perception, knows object function, fantasy based, presents, possibilities, impetuous, risk taking

4. Resultatet

Blev jag förvånad? Svar, nej.

5. Testet

Känns ovan nämnda test lite "trist", finns även en disco-variant :)




Resultat:

Upplever du att tjejen snurrar medurs = Höger hjärnhalva dominerar.
Upplever du att tjejen snurrar moturs = Vänster hjärnhalva dominerar.


(Den dansande tjejen kan givetvis snurra åt båda hållen, vilket man upptäcker efter ett tag.)

6. Kommentar till bilden från Passionate.

Nu ska vi komma ihåg att Mr Passionate är kreatör & i dessa sammanhang tycker jag att hans illustration har en poäng!

Tänk dock om alla skulle gå runt och vara höger-hjärnor. Utan "facts rule" och "present and past" skulle vi förmodligen aldrig lära av våra misstag, utan snarare sträva efter att uppfinna hjul i all oändlighet :)



/ Fröken Höger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Också en höger-halva. Hälsningar / M

Kristofer Mencák sa...

Hej,

vänster hjärnhalva.. .. och jag är inte helt överraskad. =)

Jag gillade också Creating Passionate Users väldigt mycket så länge det varade. Refererade till den ibland. Och jag formligen älskade illustrationerna! T ex denna: http://tinyurl.com/4hrunb

Gillar din blogg också! Keep it up!

Mvh,

Kristofer Mencák