söndag 11 maj 2008

Discoavgiftens lärdom till musicbranschen idag

Det här inlägget inspirerades jag att skriva efter att ha sett ett mkt komiskt, men intressant, Youtube-klipp om "DISCODANSEN". Jag funderar kring huruvida "disco-avgiften" kan tillföra någonting till dagens diskussionen kring den föråldrade affärsmodellen inom musikindustrin.

Nej, alltför många är idag inte längre villiga att betala för musik......


Bild
.

Först till Frankrike

Karl Sigfrid skriver i sin blogg:
”Frankrikes president Nicolas Sarkozy vill att fildelare i hela EU ska stängas av från internet. Idén håller redan på att genomdrivas i Frankrike, och är enligt Sarkozy ett steg mot att skapa “ett civiliserat internet” där operatörerna bevakar sina kunder. Nyligen sa den svenska regeringen nej till att genomföra den franska modellen, men om Frankrike får som de vill kan Sverige tvingas att genomföra detta mot regeringens och riksdagens vilja
.”

Utvecklingen i siffror

Artikel från Sydsvenskan (jan 08).
"Efter tre år med ökningar på flera hundra procent tvärbromsade försäljningen av digital musik helt under 2007. Dessutom fortsätter flera års ras för både album och singlar. Totalt gick försäljningen av musik ned med drygt 10 procent förra år Under 2007 ökade visserligen försäljningen av digital musik med 9,7 procent jämfört med året innan. Men eftersom försäljningen ökade med 193 procent under 2006 och 300 procent under 2005, framstår förra årets siffror som ganska bleka. Under andra halvåret 2007 stannade försäljningen av digital musik nästan helt - ökningen blev bara 0,2 procent."

Alltås - försäljningen av digital musik har stannat upp. Vi har nått den kritiska gränsen för vad människor är villiga att betala för musik.

Lösningar på problemet

Många talar nu om reklamfinansierade modeller där skivbolagen själva erbjuder olika former av graitstjänser till kunden. Här kan ett legalt alternativ med en tydlig avsändare erbjudas och därmed minimerad risk för "konsumenten" att ladda ner virus.

Göran Montan skriver i Dagens Media:
“Trots att det för alla borde vara uppenbart att det nuvarande systemet inte går att försvara gör skivbolagen inget konstruktivt. Trots att det är uppenbart att det går att tjäna pengar på ett reklamfinansierat system har inget skivbolag valt att gå den vägen. Trots att det finnas miljontals kronor att spara samt en miljövinst med tillhörande goodwill att göra på minimerad distribution av CD-skivor vill inget skivbolag ta steget. Varför?


I en marknadsekonomi måste den som vill tjäna pengar utvecklas när verkligheten förändras. Vågar man inte följa utvecklingen när verkligheten knackar på dörren så har man ingen framtid. Svenska staten skall därför inte göra skivbolagen en björntjänst genom att förgäves försöka försvara en förlegad affärsmodell utan istället uppmana dem att anpassa sig till verkligheten och på så sätt försvara upphovsrätten.”

Nu till Discodansen!

Dico-avgiftet kontra avgift för nerladdning. Vad kan vi lära oss av historien?



Citat från klippet: Den nya tekniken har kommit för att stanna. Och den har också många fördelar när det gäller att stimulera fram ett musikliv och ett musikintresse och annat. MEN, det får inte utvecklas till ett alternativ till ett arbetstillfälle som konkurrerar ut den levande musiken”.

Ett avslutande citat

Artikel från DN (aprl 08).
"Just nu är skivbranschen lite som ett mellanstadiedisko där alla trycker längs väggarna och ingen bjuder upp till dans. Den som tar första steget kommer att bli populärast i klassen."

4 kommentarer:

Bisonfredrik sa...

Bra inlägg, men vad är din egen åsikt?

Jag tror att allt kommer handla om t-shirts i framtiden. :)
http://bisonblog.blogs.com/blog/2008/04/du-kan-ta-vrt-i.html

En timme om dagen---- sa...

Bra artikel och rolig t-shirt-vinkling Fredrik!

Jag tror personligen inte på att kriminalisera sina kunder. Nu när musiken finns tillgänglig, utan mellanhänder - hoppas jag att artisten själv kan skapa modeller för att ta betalt för sin musik. Entreprenöriella artister kan finna sina "fans" direkt.

Jag tycker att Marit Bergman har hittat en intressant lösning - där hon kickat igång någon form av "prenumerations-lösning" a la 85 kr / år.

Jag hoppas på artister som gör revolt från skivbolagen och hittar sina egna modeller! Om kreatörerna vågar, tror jag att det är skivbolagen som står som förlorare.

Artikel om Marit Bergmans lösning:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=758822

Magnus sa...

För oss som haft möjlighet att testa Spotify så känns det som 'framtiden'. Grymt bra tjänst.
Ett gränssnitt för all din musik (så länge du är online).

Betalar gärna en avgift per månad för att ha tillgång denna tjänst om artisterna sedan får betalt efter vilka jag lyssna på.

En timme om dagen---- sa...

@Magnus
Cool, ska absolut spana in.