måndag 26 maj 2008

Naturlig marknadsföring

Hur gör naturen för att marknadsföra sig? Vi tittar närmare på ett gult fenomen som väcker starka känslor hos en mäktig grupp i samhället, villaägaren.

Maskrosen



Maskrosen har hittat ett gäng mycket starka konkurrensfördelar!

a) Den tenderar att dyka upp precis överallt.
b) Maskrosen är uppenbarligen är mycket besvärlig att "bli av med" när den väl har slagit rot.
c) Den gula växten ser sällan några hinder i sin framfart.



Min fråga är då givetvis vad som ligger bakom denna mycket framgångsrika spridning?

Konkurrensfördelar

Maskrosen är flerårig och sprider sig både genom vindspridna frön och genom sina rötter. Den satsar därmed på en diversifierad strategi bestående av både pollen och nektar. Maskrosen har, för att ytterligare säkra upp, valt att kunna föröka sig UTAN könlig befruktning (till skillnad mot de flesta växter). Frön bildas alltså asexuellt.



Maskrosens största framgångsfaktor ligger dock i dess hänsynslösa natur. Den har fömåga att sprida sig utan villaägarens godkännande!


Bild.

Trots att maskrosen är strålande vacker (och dessutom anses ha hälsosamma medicinska effekter) klassar vi den som ett ogärs. Växtens intelligens ser vi som negativ.

Nätets mosvarighet till maskrosen kallar vi för virus.

Viral Marketing

Som marknadbrud sitter jag ofta och klurar kring vad vi kan lära av maskrosen.
Go Viral listar sju punkter som kännetecknar en framgångsrik viral kampanj.

1 \ THE OUTSTANDING STORY
2 \ STICKINESS
3 \ RELEVANCE
4 \ PORTABILITY
5 \ SHAREABILITY
6 \ TIMING/ACTUALITY
7 \ SEEDING HOOKS



Bild.

Det som skiljer den virala marknadsföringens framgångsforumula från maskrosens metod, ligger framför allt i en viktig "detalj": Mottagaren måste uppleva ett mervärde i budskapet (ofta i form av ett underhållningsvärde). I maskrosens fall skulle spridningen endast fungera hos de villaägare som faktiskt uppskattar gulprickig gräsmatta.

Slutsats

Naturen ligger steget före. Mentos ligger dock inte så långt efter (!!) (även om Mentos i just detta fallet mest "råkar" vara avsändare)


3 kommentarer:

Christian sa...

Annorlunda inlägg!

deep.ed sa...

Mentos ligger väl medvetet bakom den filmen.

Markus sa...

Ha, kul inläggg! Du har fått mig att börja gilla maskrosen. Är dock inte villägare utan gillar mest dess agressiva framfart och sköna färg som verkligen sticker ut :)