tisdag 13 maj 2008

Min interna SEO-konflikt

Det pågår ett inre krig i min hjärna. Konflikten rör grunden till denna bloggs existens.

Jag väljer att kalla de båda motpolerna för "Lag Nord" och "Lag Syd".

LAG NORD:

Jag skriver denna blogg primärt för att det är roligt. Den leder även till någon form av ”se-till-att-hålla-mej-uppdaterad-press”. På ett bra sätt.

Sammanfattat = inre stimulans.

En del i detta nöje ligger i att finna roliga (läs icke logiska) rubriker till mina inlägg. Exempel på sådana är:



En Ralf och en Johan” handlar om e-handel, “Broccoli” om inspiration och “Sälj dina vänner i Rymden” om sociala medier. Detta är definitivt ingenting som ni läsare kan lista ut genom mina rubriker! Inte sökmororerna heller.

Men jag gillar mina märliga val av titlar.

LAG SYD:


Den andra delen av min hjärna är fullt medveten om de “riktlinjer” bloggare bör arbeta efter för att SEO-optimera sitt innehåll. Och visst är det mer motiverande att skriva för ett större antal ögonbollar.



Alltså. Det finns det en poäng att följa seo-riktlinjer (i alla fall de mest grundläggande).

Marcus Westberg skriver ett riktigt bra och fantastiskt långt inlägg om SEO-optimering för bloggar, "Den kompletta SEO-guiden för Wordpress". Visserligen för Wordpress, men jag plockar några av hans punkter & applicerar på min egen Blogspot.

Analys

Exempel på regler jag bryter mot:

“Titeln på Inlägget - Den viktigaste frasen i hela ditt inlägg när det gäller SEO är titeln utan tvekan”.
Här har jag redan visat på icke-relevansen i titlar så som “Sälj dina vänner i rymden”. Låga poäng.

"Använd formattaggarna - Glöm inte att de nyckelord du vill framhäva och som ditt inlägg verkligen handlar om gärna får vara i fet stil, kursiv eller understruken stil m.m."
Även i mina underrubriker och i generell text är jag snarare “kreativ” än seo-smart. Ganska låga poäng.

"Länka ut - Glöm inte att ge länkar till andra bloggare och skribenter. Att frekvent länka till relevanta sidor uppskattas av både sökmotorer och dina läsare."
Här samlar jag dock poäng =)

"Nyckelord i bloggens titel (kraftig påverkan) och Nyckelord i URL (kraftig påverkan)
En timme om dagen” och entimme.blogspot.com. Nej, jag är varken professionell tidsoptimist eller urmakare (Jordens dåligaste skämt! Sorry! Var tvungen....). Totalt orelaterat till vad jag faktiskt skriver om.

THE WAR:


Bider: skrattande mannen, förnuftiga mannen.

Nu har jag offentliggjort det krig som pågår. I dagsläget leder Lag Nord!

Ps: Obeservera dock val av titel i detta inlägg. Poäng till mej :)

2 kommentarer:

Christian sa...

Skriv för användarna tycker jag!

Detta är den bästa guiden på nätet i ämnet:

http://www.seobook.com/bloggers

Anonym sa...

Jag hade samma inre konflikt ett tag.
Man ska skriva för att det är roligt men jag märkte att det blev mycket roligare att skriva när fler läste det jag skrev.
Jag valde därför att gå på SEO-spåret på titlarna men att försöka vara lustig i bildvalen istället. Tanken är att jag ska undvika dipp i rolighetsmängd samtidigt som jag får fler besökare och utlopp för min kreativitet (i bildvalen).
Det är planen iaf, får se ifall det lyckas...
För att summera: l'équipe du sud, un point!